fredag den 4. juli 2014

Ferskenkage

Kæreste tager af sted i dag, 490 km væk. Suk. Og han skal være af sted hele weekenden. Det er ikke meget vi har været fra hinanden - i hvert fald ikke om natten - i den tid vi har været sammen. Vores første jul blev holdt hver for sig, men siden da kan det tælles på 2 hænder hvor mange nætter vi ikke har tilbragt side om side. Og jeg er bestemt ikke god til at være alene hjemme.
Min skønne kusine på 15 kommer i dag for at hygge med mig mens kæresten lægger tag hos hans forældre. Gudskelov for min kusine, min skønne smukkedukke - og min dejlig moster, som gider køre hende herind.
Som tak for lån af min mosters datter bager jeg en bette kage til de kommer herind. Ferkenkage! Hurra for Netto og deres tilbud - 1 kg ferskener, 8 kr. Det er lige til at leve med!

Aftensmaden i dag er valgt af kusinen; spaghetti med tomatsovs og pølser - men den opskrift bliver ikke skrevet ned. Det er en familiehemmelighed ;)
Dog skal der ikke snydes for et billede:




Ferskenkage


200 gram blødt smør
250 gram sukker
3 æg
150 g. mel
1 tsk. bagepulver
300 gram friske ferskner - i mundrette stykker
Lidt vaniljesukker

Forvarm ovnen til 190°.
I en skål røres det bløde smør med sukker, dertil blandes 3 æg i - 1 ad gangen.
I en anden skål blandes mel og bagepulver, hæld derefter melblandingen i æggemassen og rør det forsigtigt sammen.
Beklæd en springform med bagepapir, så det går godt over siderne og hæld dejen heri.
Fersknerne vendes i lidt sukker blandet med vaniljesukker og lægges derefter over kagen.
Bag kagen ved 190° i ca. 1 time - test med en strikkepind.




Kagen skal laves med lige den frugt man ønsker - herhjemme havde vi ferskner :) Til andre variationer, f.eks. æble, kan frugtstykkerne vendes i kanel og sukker. Når kagen er taget ud og er kølet ned, så kan man eventuelt sigte lidt flormelis over - det giver lige den sidste finish. Det sker dog ikke i dag. Jeg har glemt flormelis.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar